RAW workflows worden makkelijk met Blackmagic RAW

Blackmagic RAW is door Blackmagic Design ontwikkeld als super efficiënt video formaat voor RAW workflows. In eerste instantie te capturen op een deel van Blackmagic Designs eigen camera’s en te verwerken in DaVinci Resolve. Wat kunnen we nog meer verwachten van dit RAW formaat? Met de aankondiging van de nieuwe Video Assist 12G modellen en de mogelijkheid om Blackmagic RAW te kunnen verwerken in andere NLE’s zoals Adobe Premiere Pro en AVID Media Composer kan de olievlek zich verder gaan verspreiden.

Het begin van Blackmagic RAW

Vrijwel elke camera-fabrikant heeft zijn eigen smaakje RAW: Sony, Canon, Panasonic etc. Veel en zware bestanden (image sequences) die voor een goede workflow meestal betekenen dat je moet transcoderen voor je het kunt gebruiken. Voor color grading moet er weer gelinked worden aan de originele data. Al met al kost zo’n RAW workflow best wat denkwerk, moeite en tijd. Dat kan anders, heeft Blackmagic design gedacht. Ze ontwikkelden Blackmagic RAW, of kortweg BRAW, een lichtgewicht ‘codec’ voor RAW data, die te gebruiken is door iedereen. In deze video vertelt Grant Petty, de oprichter en CEO van Blackmagic Design het waarom en hoe.

Hoe maakt Blackmagic RAW het mij gemakkelijk?

Het belangrijkste voordeel van een RAW workflow is dat je meer mogelijkheden hebt tijdens post productie om waardes van ISO, gain, witbalans en color space zonder kwaliteitsverlies te kunnen aanpassen. Dat kan omdat naast elke BRAW file een gezogeheten sidecar file staat waar deze metadata in opgeslagen is. Je kunt deze kleine bestandjes ook simpelweg met een teksteditor openen, bekijken en eventueel aanpassen. Mocht je tijdens de opname geen Davinci Resolve binnen handbereik hebben dan kun je met de gratis Blackmagic RAW Player je files ook op een eenvoudige laptop afspelen en in de sidecar files je metadata aanpassen.
Een nadeel van RAW workflows tot nu toe was de complexiteit. Omdat een BRAW file zich net zo gedraagt als een standaard video of QuickTime file hoort dat nu tot het verleden. Bovendien zijn er sinds versie 1.5 van Blackmagic RAW plugins voor onder andere Adobe Premiere Pro en AVID Media Composer. Zo kun je RAW footage net zo gemakkelijk verwerken in een andere NLE dan Blackmagic DaVinci Resolve zonder conversie.

Voordelen ten opzichte van gangbare video codecs

Een codec als ProRes of DNxHD heeft alle waardes voor ISO, gain, witbalans en color space al omgezet in een plaatje met RGB of YUV pixels van een beperkt aantal waardes. Dat heeft negatievce gevolgen in post productie: elke beeldbewerkingen die je erop toepast heeft minder data om mee te werken en daardoor meer afrondingsfouten en dus kwaliteitsverlies. Om nog maar te zwijgen over H.264 achtige codecs met een beperkte kleurruimte. Daarmee is de speelruimte voor grading nog veel kleiner en agressieve LUTs kunnen je mooi gedraaide plaatje direct om zeep helpen.
 
Blackmagic RAW Speed Test

Is RAW niet heel zwaar?

Er zijn meerdere redenen waarom RAW workflows tot nu toe zwaar waren voor je computer en Blackmagic RAW probeert ze allemaal te tackelen. Ten eerste zijn de meeste RAW formaten tot nu toe gebaseerd op image sequences: één file per frame. Een clip van een minuut op 25 frames per seconden betekent dus 1.500 files. Snelle SSD’s kunnen daar wel mee overweg maar voor een harddisk is dit niet ideaal, die ziet liever een stroom van data in de vorm van één file. Bovendien is het voor je data management overzicht ook niet heel prettig. Een BRAW clip is één file, net als een Quicktime of MXF file.
Een RAW image bevat meer data en is dus groter. Blackmagic RAW maakt optimaal gebruik van moderne CPU’s en natuurlijk GPU’s, die je ook extern kunt toevoegen. De handige Blackmagic RAW Speed Test geeft je gemakkelijk inzicht in de of je computer goed met BRAW files kan omgaan. En uiteraard kunnen wij je helpen met het samenstellen van jouw optimale Mac.
Blackmagic RAWDaarnaast is Blackmagic RAW ook nog eens beschikbaar in verschillende kwaliteiten, dus er is een geschikte smaak voor elke workflow. Er zijn vier constante datarates met variabele kwaliteit afhankelijk van de content voor een voorspelbare workflow. Daarnaast zijn er twee constante kwaliteiten Q0 en Q5 die dus juist een variabele datarate hebben. De datarates van Blackmagic RAW zijn vergelijkbaar of zelfs kleiner dan die van ProRes met een hogere kwaliteit als eindresultaat.
Tenslotte zijn er natuurlijk mensen die al een camera hebben met RAW mogelijkheid. Ook daar wordt aan gedacht. Met de nieuwe Video Assist 12G kun je van selected camera’s (op dit moment de Panasonic UA-EVA1 en de Canon C300 MK II) de RAW data via de SDI aansluiting opnemen als BRAW files. En er zullen zeker meer camera’s volgen.

En Apple ProRes RAW dan?

Achter Apple ProRes RAW zit hetzelfde idee van de kwaliteit van RAW met de flexibiliteit en snelheid van video. Blackmagic RAW kon wel eens een geduchte concurrent worden van Apple ProRes RAW door de meer open benadering van Blackmagic Design. Iedere fabrikant die dat wil, kan en mag Blackmagic RAW in zijn software gebruiken en implementeren. Bij Apple ligt dat wat moeilijker.
 
DaVinci Resolve Authorized Reseller

Meer weten over Blackmagic RAW

Op de website van Blackmagic Design kun je informatie vinden maar zoals bij alle nieuwe AV technieken en post productie workflows kun je ook voor je Blackmagic RAW vragen bij ons terecht. En langskomen om eens wat uit te proberen van lens tot beeldscherm is ook mogelijk, maak dan wel even een afspraak, dan nemen we daar zeker de tijd voor.