Op de NAB beurs van 2018 heeft Apple ProRes RAW aangekondigd. Tot nu toe was de verwerking van RAW data niet gemakkelijk, met ProRes RAW wil Apple hier verandering in brengen. Een fileformaat met de efficiënte compressie en hoge kwaliteit van ProRes maar dan voor RAW data van de sensor. Canon, Panasonic en Sony hebben al camera’s die via SDI hun RAW data kunnen versturen, dus wellicht (hopelijk) is het begin van de standaardisering met ProRes RAW een feit.
Wat is RAW?
Als je op je camera opneemt met een videocodec als H.264, AVC-Intra of zelfs ProRes dan heb je de eerste compressieslag al te pakken. Theoretisch (en vaak in praktijk ook) is er dan al kwaliteitsverlies ten opzichte van wat er via de lens de sensor binnenkomt. Bewerkingen op het image zoals het aanpassen van de gamma curve, helderheid en kleurcorrectie hebben dan sneller zichtbare neveneffecten. Met de RAW data van een camera heb je veel meer mogelijkheden voor nabewerking zonder kwaliteitsverlies. Voor de stap naar HDR is dit probleem extra zichtbaar.
Tot nu toe was het zo dat die RAW data bijna altijd erg zwaar was voor je computer. Om van die sensor data een image te maken is al een stap nodig die computerkracht kost, het toepassen van de nodige adjustments van het image maakt het nog zwaarder. En vaak zijn RAW formaten ook nog eens een image sequence. Dus elk frame is een losse file in plaats van bijvoorbeeld een QuickTime movie of MXF file met alle video en audio data in één file. Dat maakt het ook zwaarder voor je storage.
Samenwerking met Atomos en DJI
Bijna elke camerafabrikant heeft een eigen RAW standaard, sommige fabrikanten hebben zelfs verschillende RAW standaarden voor hun camera’s. Apple heeft de ProRes RAW standaard geschreven om hierin een standaard te zetten die kwalitatief zeer hoog is en bovendien efficient te verwerken. Met ProRes is ze dit immers ook gelukt. Ze hebben de samenwerking gezocht met Atomos en DJI. Atomos maakt al langer recorders die RAW informatie van verschillende camerafabrikanten kunnen verwerken via SDI. Met de laatste firmware op de Atomos Shogun Inferno en SUMO19 kan dat RAW signaal worden opgeslagen als ProRes RAW. Zo is het daarna gemakkelijk te verwerken door de eenduidige standaard en efficiënte datacompressie. Ook DJI is momenteel een partner voor Apple ProRes RAW. Hun Zenmuse X7 kan direct naar ProRes RAW opnemen. Vermoedelijk zullen andere partners volgen, zowel in camera’s als in editing en andere applicaties.
Toekomst van ProRes RAW
Apple maakt geen camera’s en is dus in dat opzicht geen concurrent van Sony, Panasonic, Canon, ARRI of RED. Ook Atomos is voor veel camerafabrikanten al een partner. De meeste camerafabrikanten zien het nut van een standaard wel in. Dus mijn inschatting, en hoop, is dat ProRes RAW die standaard best eens zou kunnen worden. Omdat er twee versies zijn, ProRes RAW en ProRes RAW (HQ), biedt het voldoende flexibiliteit en tegelijk de kwaliteit en het gemak waar gebruikers om vragen. Wil je meer weten over ProRes RAW? Lees hier Apple’s White Paper. Zelf aan de slag met ProRes RAW? Kom de workflow gerust eens uitproberen op onze HDR demo opstelling.