eGPU Mac oplossingen

Sinds macOS X 10.13.4 worden eGPU Mac oplossingen officieel ondersteund. Het is dus vanaf nu mogelijk om je Thunderbolt 3 Mac grafisch te versnellen. De real-time performance van Adobe programma’s, Blackmagic Design DaVinci Resolve en Final Cut Pro X kan aanzienlijk worden verbeterd door middel van een krachtige GPU. En die GPU kan nu ook via Thunderbolt 3 extern aan je Mac hangen, vandaar de naam eGPU. Lees hier wat er allemaal wel en niet mogelijk is en waar je op moet letten tijdens het gebruik.
eGPU Mac oplossingen

Welke mogelijkheden zijn er?

De keuze voor grafische processoren is behoorlijk uitgebreid geworden maar zeker niet oneindig. Apple ondersteunt eGPU boxes van verschillende fabrikanten, waaronder Sonnet. Grafische technologieën die in eGPU Mac oplossingen worden ondersteund zijn OpenGL, OpenCL en uiteraard Apple’s eigen Metal. De grote ontbrekende naam in dit rijtje is CUDA, NVIDIA’s grafische technologie. Veel macOS software kan gebruik maken van CUDA òf een van de andere technologieën, je moet de software daar dan wel op instellen. Ook zullen sommige fabrikanten nog updates moeten uitbrengen voor het optimaal ondersteunen van eGPU’s op de Mac. Er zijn in elk geval al voordelen te behalen voor Adobe software en Blackmagic design DaVinci Resolve. Momenteel worden alleen grafische kaarten van AMD ondersteund.
Belangrijke voordelen sinds macOS 10.13.4 zijn de ondersteuning voor lid closed operation, het versnellen van het interne display (dat niet is aangesloten op de eGPU) en het kunnen aansluiten van de eGPU met een ingelogde user.
Apple’s eigen knowledge base artikel over eGPU is hier te lezen.

Waar moet je op letten bij de aanschaf van een eGPU Mac oplossing?

Vermogen is een belangerijke factor van grafische kaarten. Hoe sneller ze zijn, des te meer stroom ze verbruiken. Snelle kaarten hebben een zwaardere voeding nodig. De eGFX series van Sonnet is verkrijgbaar in een 350W, 550W en 650W versie. Voor de AMD Radeon WX 7100 is de 350W versie genoeg maar voor de zwaardere WX 9100 is de 650W versie nodig. En omdat Thunderbolt3 aansluitingen schaars zijn op een MacBook Pro is het handig als de eGPU box ook je MacBook Pro kan chargen. Voor een MacBook Pro is dan sowieso de 550W of 650W versie nodig. Welke kaart voor jou geschikt is hangt af van je software en je budget. Voor de zwaarste renderklussen wil je ook graag de zwaarste grafische kaart hebben. Als je extra power aan een iMac Pro wilt toevoegen dan is het verstandig om als eGPU dezelfde processor te gebruiken die ook intern aanwezig is, voor optimaal gebalanceerde performance. Voor minder zware toepassingen zoals Adobe Photoshop maakt Sonnet ook de eGFX Breakaway Puck, een handzame eGPU met al een Radeon RX570 ingebouwd. Als je een MacBook Pro 13″ zonder dedicated graphics hebt, is dit een oplossing.
eGPU Mac oplossingen

Waarom nu pas eGPU Mac oplossingen?

Er zijn een aantal redenen waarom eerdere Mac gebaseerde oplossingen voor eGPU nog niet optimaal waren. Ten eerste de snelheid van Thunderbolt. Thunderbolt2 biedt een maximale PCIe speed van x4 PCI terwijl grafische kaarten optimaal functioneren bij x16 speed. Thunderbolt 3 voorziet daar wel in. Als je dus van een eGPU Mac oplossing gebruik wilt maken heb je daar een Mac voor nodig uit 2016 of later, mert Thunderbolt 3. Ook op het gebied van het macOS was er nog wat werk te verrichten. Met wat omwegen was het in eerdere versies van macOS aan de praat te krijgen met wat haken en ogen. In macOS High Sierra 10.13 werd het voor het eerst als beta ondersteund waarbij Apple ook developer kits beschikbaar heeft gesteld. Sinds begin april 2018 is eGPU in macOS officieel ondersteund met de macOS 10.13.4 update.

Zelf proberen?

Maak een afspraak om in onze showroom zelf te ervaren wat een eGPU met de snelheid van jouw Mac en workflow kan doen. We hebben verschillende setups die we kunnen optuigen om een en ander eens goed aan de tand te voelen.