Blackmagic Design Cinema Camera in de praktijk

The Future Store heeft als eerste Blackmagic Design reseller in Nederland de lang verwachte Cinema Camera ontvangen als demomodel in de winkel. De afgelopen weken stonden dus in het teken van accessoires, workflow en testen. We zijn zelfs in de sneeuw met de camera naar buiten geweest. In deze blogpost vatten we onze eerste ervaringen en bevindingen samen. Met dank aan Maarten, Kirsten en Eduard van EditCompany, die de setup ook een dag lang aan de tand hebben gevoeld.
Cinema Camera basicBasics: Camera en Lens
In zijn meest kale vorm heb je behalve de Cinema Camera alleen een lens nodig. Wij hebben de EF versie als demomodel maar de camera is ook in Passive Micro Four Thirds te bestellen. In dat geval is de iris alleen handmatig te bedienen, bij de EF versie kan dat elektronisch vanaf de camera.
Omdat de Cinema Camera een sensor heeft een sensor van 15,81mm x 8,88mm geeft dat een crop factor van ongeveer 2,4. De lenzen die wij in onze demosetup hebben zijn een Zeiss ZE Planar T* 1.4 / 50mm met dus een effectieve focal length van 120 mm en de Zeiss Distagon T* 2,8 / 21mm (effectief 50mm). Als je nog wijder zou willen moet je dus naar lenzen van bijvoorbeeld 11-16mm. Daarnaast hadden we ter test een “Plastic Fantastic” 1,8 50mm lens. Het was verbluffend dat zelfs daar een heel bruikbaar plaatje uitkwam.
Audio
De ingebouwde mono microfoon in de Cinema Camera is enkel geschikt voor het opnemen van een guide track maar onbruikbaar in een montage. Voor externe microfoons zijn twee gebalanceerde jack pluggen aanwezig, die op line- of microfoon-niveau geschakeld kunnen worden en per kanaal een aparte gain regeling hebben. Wat ontbreekt is metering en de mogelijkheid tot 48v phantom power.
Met batterij gevoede mics zoals de Røde VideoMic Pro of NTG series is dat laatste geen probleem, en anders biedt de Art Phantom II Pro uitkomst. De gain regeling moet dan wel op het touch screen gebeuren, hetgeen niet heel handig is. Een handigere oplossing komt van JuicedLink in de vorm van kleine preamps met phantom power, gain regeling en optioneel audio meters. Die hebben bovendien mounting opties voor op een rig.
Cage, rig en rails
Aan de onderzijde heeft de camera een 1/4″ aansluiting om hem op een statief te schroeven en aan de bovenzijde bevinden zich drie 1/4″ gaten om accessoires op te bevestigen of een handvat. Zo’n handvat maakt hem veel beter handelbaar.
De ervaring leert dat je er snel meer accessoires aan wilt bevestigen dan de standaard gaten toestaan, in dat geval biedt een rig met eventueel een cage uitkomst. Wooden Camera maakt een cage op maat van de Blackmagic Cinema Camera met aan alle kanten een groot aantal 1/4″ en 3/8″ gaten om je zowel in aantal als in plaatsing goed te kunnen uitleven met al je accessoires.
Sommige accessoires plaats je natuurlijk op een rail systeem, ook daarvoor gebruikten we Wooden Camera hardware maar ook Genustech heeft goede rail systemen in het assortiment.
Cinema Camera RigMattebox, follow focus en accu
Op de rails hebben we naast de camera nog drie zaken geplaatst. Vooraan onze Genus Matte Box met French Flag met passende ringen om aan de lenzen te bevestigen. In deze matte box kunnen twee ND filters worden geplaatst waarvan er één 360 graden kan draaien. Voor het scherp stellen hebben we een Genus Bravo Deluxe follow focus unit tot onze beschikking. Door de universele ring die om elke lens past kun je hiermee soepel je focus verleggen, vooral handig als je de camera op de schouder gebruikt.
De Cinema Camera heeft een interne accu die circa 90 minuten te gebruiken is. Wij hebben als tegenwicht achteraan op de rig een Wooden Camera V-mount battery holder gemonteerd, die behalve de camera ook een ViewFinder of ander scherm en lichtje kan voeden via twee D-Tap aansluitingen.
Cinema Camera op statiefStatief of Shoulder rig
Met alleen een (flinke) lens blijft het gewicht van de camera dik onder de vijf kilo, met de setup die wij demonstratieklaar hebben zitten we al rond de 10 kilo. Daarom gebruiken we een Manfrotto 509HD head op een 545GBK statief met ground spreader. Die kan 13 kilo dragen en daarmee nog steeds de soepelste pan en tilt bewegingen blijven maken. Als je voor een lichtere setup gaat is de Manfrotto 504HD met 546GBK, die 7,5 kilo kan dragen, wellicht al voldoende.
We hebben twee shoulder rigs in onze demopool: de Sherpa van Genustech, waarvan de breedte tussen de twee handvatten instelbaar is; en de Shoulder Rig Premium van Wooden Camera, met ook hier weer veel gaten voor accessoires. Het is een kwestie van persoonlijke voorkeur hoe de camera met accessoires zo te monteren dat de camera in balans op je schouder ligt met alle bedieningselementen binnen handbereik.
 
 
 
Bediening
Een van de lastige punten in het gebruik van de Cinema Camera is toch wel de bediening. Als hij op een statief staat of op een shoulder rig is gemonteerd zijn het display en de knoppen niet heel gemakkelijk bereikbaar. Via de SDI uitgang is een kleine monitor of een Viewfinder zoals de Alphatron EVF gemakkelijk aan te sluiten. Extra voordeel van de EVF zijn de audio meters die ontbreken op de camera zelf.
Wat je voornamelijk veel zult willen doen is het instellen van de iris en natuurlijk het starten en stoppen van de opname. Hoewel zich aan de voorkant ook een opnameknop bevindt is die toch niet altijd even handig. De LANC aansluiting biedt hierin uitkomst, aan ons statief hebben we de Manfrotto RC Pan Bar LANC gemonteerd, die een Record start/stop knop heeft en waarmee ook de iris is in te stellen (alleen bij het EF model).
Plaatje en worfklow
En dan waar het uiteindelijk echt om gaat: wat voor plaatje komt eruit? De 13 stops die worden genoemd op de website worden daadwerkelijk waargemaakt. Hieronder zie je een ongecorrigeerd shot en een versie die we wel hebben bewerkt. Download hier het origineel om er zelf mee te experimenteren.
Technisch gezien zijn het 12 bits RAW files van 2432 x 1366 pixels van 5MB elk, of een 10 bits ProRes of DNxHD videofile. Om de hoogste kwaliteit te behouden is RAW zonder meer aan te bevelen maar als er onder hoge tijdsdruk gewerkt moet worden kan ProRes of DNxHD uitkomst bieden, daarmee kun je direct de montage in. De RAW files kun je met het meegeleverde software pakket DaVinci Resolve omzetten naar bijvoorbeeld ProRes en na je montage kun je die door middel van een XML file weer reconnecten aan het originele RAW materiaal om je grading in volle kwaliteit te doen.
Wil je meer weten, de setup eens bij ons uitproberen of de workflow beter begrijpen? Maak gerust een afspraak, we helpen je graag.