EBU R128 Loudness Aanbeveling

Iedereen kent het verschijnsel dat je naar de afstandandsbedeining van de televisie of radio grijpt om hem zachter te zetten als de reclames beginnen. De EBU R128 Loudness Recommendation moet daar een eind aan maken.
Tot nu toe werd een (Quasi) Peak Program norm gehanteerd van -9dBfs. Als je daar maar onder bleef was het okay. De meeste televisiemakers hielden zich daar aan door hun audiomix van met name dialoog en muziek op zo’n beetje -18dBfs te mixen en met een software of hardware PPM meter te checken of ze bij luide passages niet boven de -9dBfs kwamen. Reclamemakers moeten communiceren en helaas worden luide boodschappen nu eenmaal beter gehoord dan minder luide boodschappen dus in de loop van de tijd leek het bijna een wedstrijd in het gebruik van audio-compressie, -limiting en andere technieken om een commercial zo luid mogelijk uit te kunnen zenden terwijl toch binnen de norm gebleven wordt. Daardoor zijn er tussen programma’s en reclames grote verschillen in luidheid ontstaan die bij veel kijkers ergernis opwekken.
Een tijd geleden is door de EBU projectgroep PLOUD de R128 aanbeveling voor luidheid gedaan, en in fases wordt deze aanbeveling langzaam maar zeker overgenomen in de broadcast wereld. R128 is een objectieve meettechniek voor een subjectieve waarneming. Het uitganspunt daarbij is om niet meer op de maximale peaken te meten en te keuren, maar op het gewicht van wat het geluid in een programma of commercial voorstelt. Eenvoudig gezegd maakt de meting gebruik van verschillende tijdsvensters waarbinnen geluid een bepaalde luidheid mag hebben, uitgedrukt in Loudness Units (LU) en het beriek van luidheid van zacht tot luid, uitgedrukt in de Loudness Range (LRA). Ook wordt binnen de R128 aanbeveling rekening gehouden met periodes van (bijna) stilte die bij de meting niet meegenomen worden. In de praktijk blijkt een of enkele korte periodes van een seconde functioneel luid signaal in een programma met verder uitsluitend standaard dialoog en muziek minder hinderlijk dan een langere vrijwel constante luidheid met teveel audiocompressie. Daarnaast heeft een klassiek concert doorgaans een grotere Loudness Range dan bijvoorbeeld een praatprogramma en door de luidheidsvensters wordt het weer mogelijk om daadwerkelijk met dynamiek te werken.
Het gemiddelde target level voor een programma is gezet op -23 LUFS (gelijk aan 0 LU) en de Loudness Range van een programma zal afhangen van het soort programma maar zal doorgaans maximaal 20 LU zijn voor bijvoorbeeld actiefilms of klassieke muziek.
Uiteraard zijn er zowel meetinstrumenten in de vorm van hard- of software nodig om als programmamaker te zien wat je hoort en processors (in de vorm van file normalisers) die zorgen dat je aan de norm voldoet. Op de NPO Workshop Luidheid heeft Daan Hermans van the Future Store een aantal oplossingen laten zien voor zowel metering als processing binnen verschillende audio en video applicaties en workflows. Uiteraard kun je op afspraak bij the Future Store deze oplossingen bekijken en proberen.
Meer lezen over de R128 aanbeveling?
EBU PLOUD Groep heeft een aantal artikelen gepubliceerd
Lees Technicolor’s Nederlandstalige inleiding
Of kijk bij de verzamelplaats voor informatie bij Immovator